Tapahtumien yhteistyökumppanit – Vastuullisuus on arkipäivää yrityksissä
Vastuullisuus on tänä päivänä olennainen osa kaikkien yritysten liiketoimintaa. Yli puolet suomalisista toivoo yrityksiltä vastuullisia tekoja pelkän puheen sijaan ja entistä useamman kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttaa vastuullisuuteen liittyvät asiat. Ei siis ihme, että vastuullisuus näkyy vahvasti myös tapahtumien ja niiden kaupallisten yhteistyökumppanien toimissa.
Tapahtumien ja yritysten vastuullisuudessa on tapahtunut merkittävä muutos melko lyhyessä ajassa. Kymmenen vuotta sitten vastuullisuudesta ja ympäristöohjelmista ei juuri puhuttu. Vastuullisuusasioista kiinnostuneetkaan tapahtumajärjestäjät eivät kyselleet yhteistyökumppaneiden ympäristöasioiden perään, ettei vaan yhteistyökumppani hermostuisi ja lopettaisi yhteistyötä. Pikkuhiljaa alettiin puolin ja toisin varovasti kysellä ympäristöasioiden perään ja nyt sekä tapahtumat että yhteistyökumppanit edellyttävät toinen toisiltaan vastuullisuutta niin ympäristö kuin muillakin vastuullisuuden osa-alueilla. Suurtapahtumia ei voi enää kuvitellakaan järjestettävän ilman ympäristöohjelmaa ja muuhunkin vastuullisuuteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Energia-ala luontevana kumppanina
Ilmastonmuutoksen hillintä vaatii koko yhteiskunnalta voimakkaita toimia. Yksi ilmastonmuutoksen keskeisimmistä toimialoista on energia-ala, joka aiheuttaa runsaasti hiilidioksidipäästöjä ja käyttää runsaasti uusiutumattomia luonnonvaroja. Suomen energia-ala on toimialana sitoutunut pyrkimykseen kohti ilmastoneutraalimpaa energiatuotantoa. Ei siis ihme, että energia-alan yritykset, jotka muutenkin ovat perinteisesti harjoittaneet yhteistyötä urheilutapahtumien kanssa, viestivät ahkerasti pyrkimyksistään ympäristöystävällisemään toimintaan. Luonteva, toiminnallinen tapa kumppanuudelle on yhteistyö ympäristöprojektien kumppanina.
Energiankäyttö vaikuttaa merkittävästi tapahtumien hiilijalanjälkeen ja siksi energia-alalta on luontevaa hakea kumppania ympäristötyöhön. Energiayhtiöillä on tarve tuoda esiin ympäristöystävällisempiä tuotteitaan ja heillä on hyvä toiminnallinen yhteistyömuoto valmiina, kun tapahtuma ostaa hiilijalanjälkeään pienentääkseen yhteistyökumppanin vihreää sähköä. Näitä toiminnallisia kumppaneita löytyy myös muilta toimialoilta. Esimerkiksi HJK tekee vahvasti omaa ympäristöohjelmaansa kumppaneiden avulla. HJK:lla on muutenkin hieno ja kunnianhimoinen ympäristöohjelma, jonka viestinnässä ei ole unohdettu huumoria. Vaikka ilmastonmuutos on vakava asia, viestinnän ei tarvitse sitä olla. Taklataan ilmastonmuutos -videosarja on ihan loistava!
Maailmalla tapahtuu
Jalkapallosta löytyy muitakin hienoja esimerkkejä. Englantilaisella Forest Green Rovers jalkapallojoukkueella on urheilulliseen menestykseensä nähden erittäin paljon kaupallisia yhteistyökumppaneita ja kansainvälisiä faneja. Joukkue pelaa englannin Kakkosliigassa, joka on Englannin jalkapallon liigajärjestelmän neljänneksi ylin sarjataso. FGR mainostaa olevansa maailman ympäristöystävällisin jalkapallojoukkue. Joukkueen koko toiminta perustuu erittäin kestävään ja vastuulliseen toimintaan. Joukkue on esimerkiksi kokonaisuudessaan vegaani ja stadionin ravintoloissa tarjotaan vain vegaanisia ruokia.
Forest Green Rovers FC on ehkä vielä jonkinlainen poikkeus ja erottuu poikkeuksellisen pitkälle viedyllä vastuullisuusohjelmalla, mutta vastuullisuus sen kaikilla osa-alueilla korostuu yritysten markkinoinnissa sekä urheilun ja tapahtumien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Yhdysvalloissa yritysten tekemällä hyväntekeväisyydellä on vahvat perinteet, eikä ihme, että heillä vastuullisuus näkyy ympäristötyön lisäksi voimakkaana yhteiskuntavastuuna. Muun muassa John Balkamin mukaan sponsoroinnissa on siirrytty kahden välisestä (sponsoroitava ja sponsori) arvontuotannosta 3-Win Sponsorship -malliin, missä osapuolina ovat sponsoroitava, sponsori ja ympäröivä yhteisö.
Merkittäviä kansainvälisiä esimerkkejä löytyy paljon Yhdysvalloista. Vaikka maan viralliset kannanotot ovat olleet viime aikoina ympäristöyhteistyötä heikentäviä, on monet suuret yritykset, kaupungit, tapahtumat ja urheilun mahtiseurat jatkaneet vahvaa ympäristötyötään. Muun muassa Philadelphia Eagles ja San Francisco 49ers ovat rakentaneet erittäin suuria yhteistyökumppanuuksia kestävän kehityksen ympärille. IKEA ja World Surf League tekevät merkittävää yhteistyötä ilmastonmuutoksen tietoisuuden lisäämisen ja maailman merien muovin vähentämiseksi.
Yhteistyökumppanit tai oikeastaan niiden puute, aiheuttaa monissa tapahtumissa resurssien riittämättömyyttä. Ajatellaan, että meillä ei ole mahdollisuuksia tehdä järjestelmällistä ja tehokasta ympäristötyötä, jos oma osaaminen tai aika ei riitä, koska rahat eivät riitä ulkopuolisen palvelun ostamiseen. Lisäksi edelleen kuvitellaan virheellisesti, että ympäristöystävällisyys olisi kallista. Esimerkkejä tapahtumien ja kaupallisten kumppanien hienoista ympäristö- ja vastuullisuustöistä löytyy valtavasti. Ympäristöystävällisyys ei ole kallista. Päinvastoin ympäristötyö ja vastuullisuus tarjoavat huikeita mahdollisuuksia tapahtumien yritysyhteistyölle ja taloudelle.
IloMetri Oy – Teemme työmme ja tapahtumamme kestävästi ja vastuullisesti. Tarjoamme tapahtumille kattavia ympäristövastuun ja kestävän kehityksen palveluja.